ساره الامیری، مدیر جوان پروژه مریخ امارات

الامیری وزیرعلوم پیشرفته در کابینه امارات متحده عربی است

SarahAmiri/Twitter

ساره الامیری، یازده سال پس از پیوستن به برنامه فضایی امارات متحده عربی، لحظه تاریخی به ثمر رسیدن رؤیایش در «امید امارات» را به چشم دید.

ساره بنت یوسف الامیری متولد ۱۹۸۷، وزیر علوم پیشرفته دولت امارات، رئیس آژانس فضایی امارات و شورای دانشمندان امارات متحده عربی و معاون پروژه مأموریت مریخ است.

در آغاز «فضا» برای او یک رؤیا بود. رؤیایی که به گفته خودش از دوازده‌سالگی شروع شد، زمانی که فهمید امکان تحقق رؤیایش در کشوری که در آن زندگی می‌کرد وجود ندارد.  اما امروز امارات متحده عربی یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های فضایی و مریخ پژوهی را در دست اجرا دارد.

ساره الامیری درباره آرزوی کودکی‌اش می‌گوید «زمانی که خواستم این راه را شروع کنم فهمیدم چیزی که من می‌خواهم در اختیار کشورهای محدودی است که امارات متحده جزو آن‌ها نبود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او به‌ناچار سراغ علاقه دوم خود، برنامه‌نویسی کامپیوتر رفت. زمانی که از روی «شانس و تصادف» با یک گروه جوان مشتاق تحقیقات فضایی همراه شد تصورش را هم نمی‌کرد سرنوشتش تا چه اندازه با این تصمیم تغییر خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان اولین اماراتی در رویداد «تد تاک» درباره خودش، رؤیایش و «امید امارات» سخن گفت. او درباره شروع کارش می‌گوید: «در سال ۲۰۰۹ جزو گروهی بودم که اگرچه چند سال بود کارشان را درباره تحقیقات فضایی آغاز کرده بودند اما هنوز در مراحل ابتدایی کار بودند. همه آن‌ها جوان و تازه فارغ‌التحصیل شده بودند.»

مأموریت فضاپیمای بی‌سرنشین «امل» بررسی عمیق‌تر و وسیع‌تر مریخ و ارسال داده‌ها به زمین است. «یکی از موارد تحقیق این است که متوجه شوند چطور اکسیژن و هیدروژن که در ترکیب موکول آب وجود دارد از سطح سیاره می‌گریزند.»

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس و نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، سارا امیری را زمانی که ۲۹ ساله بود، به‌عنوان رهبر گروه علمی مأموریت مریخ در این سمت منصوب کرد.

فهرست افتخارات الامیری طولانی است. در سال ۲۰۱۵، به دلیل کمک به تلاش‌های توسعه در زمینه‌های علوم، فناوری و مهندسی، به‌عنوان یکی از ۵۰ دانشمند جوان توسط مجمع جهانی اقتصاد انتخاب شد. در سال ۲۰۱۶ وی رئیس شورای علمی امارات شد و سرانجام در سال ۲۰۱۷، زمانی که الامیری به‌عنوان وزیر علوم پیشرفته در کابینه امارات متحده عربی انتخاب شد چشم‌ها دوباره به‌سوی او چرخید.

در حال حاضر نه وزیر زن در کابینه امارات، یعنی یک‌سوم از ۳۱ وزیر کابینه زن هستند. انتخاب الامیری به عنوان وزیر علوم پیشرفته یکی از تغییراتی بود که حاکمان امارات برای قرن جدید تدارک دیده بودند.

ساره الامیری می‌گوید چشم امید همه به جوان‌های خاورمیانه است. «بالای ۵۰ درصد جمعیت در خاورمیانه جوان هستند. گروه امید امارات زیر ۳۵ سال هستند و ۳۴ درصد اعضا زن هستند. میانگین سنی ما ۲۷ سال است.»

امارات متحدهٔ عربی، اتحادی از هفت شیخ‌نشین ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس‌الخیمه و ام‌القوین است که جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر دارند.

دولت امارات متحده عربی مدت‌هاست که تلاش می‌کند وابستگی خود به درآمد نفتی کمتر کرده و با سرمایه‌گذاری در بخش منابع انسانی، گردشگری، انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، به اقتصاد خود شکل جدیدی دهد.

فضاپیمای «امید امارات» در زمان همه‌گیری کرونا، به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر هفت‌ماهه با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. تلاش زنانی چون ساره الامیری، شاید این امید را به جوانان اماراتی بدهد که اگرچه شاید راه آن‌ها به کوتاهی سفر هفت‌ماهه امید امارات نباشد اما حداقل به‌دشواری آن نخواهد بود.

 

بیشتر از جهان